Denne annonsen har utløpt.
Norad har vært gjennom en omfattende omorganiseringsprosess, og nytt organisasjonskart trer i kraft 1. september 2021. Norads strategi mot 2030 er bærende for arbeidet som utføres i organisasjonen. Den nye avdelingen for virksomhetsstyring vil ha en viktig rolle i å videreutvikle Norad.
Avdelingen har tre seksjoner; Seksjon for styring og økonomi, Seksjon for forvaltningssystemer og Seksjon for digitalisering og dokumentasjon. Sammen skal de sikre helhetlig og strategisk virksomhetsstyring av Norad, videreutvikle og drifte kvalitativt gode og effektive systemer for forvaltning av bistandsmidlene og lede an i den digitale transformasjonen av virksomheten.
Seksjonen har ansvar for Norads systemoppgaver innen tilskuddsforvaltning, herunder temaer som resultat- og risikostyring, økonomistyring og juridiske spørsmål.
Norad gjennomfører i disse dager et omfattende prosjekt som skal identifisere og foreslå mer effektive forvaltningsprosesser og støttesystemer som skal bidra til styrket måloppnåelse i bistanden. Brukerretting og digitalisering står sentralt i dette arbeidet.
Seksjon for forvaltningssystemer vil ha et særskilt pådriveransvar for å sikre at forbedringstiltakene blir gjennomført. Mye av arbeidet vil organiseres som prosjekter, der seksjonen vil trekke på tverrfaglig kompetanse fra hele organisasjonen.
Dersom du vil bli en del av avdelingens lederteam og bidra til at norsk bistandsforvaltning på en enda bedre måte klarer å omsette utviklingspolitiske ambisjoner til konkrete resultater vil vi gjerne høre fra deg.
Arbeidsoppgaver og ansvarsoppgaver:
- Lede enhetens faglige arbeid, herunder planlegge, koordinere og prioritere oppgaver.
- Ansvar for å videreutvikle forvaltningssystemer som dekker utenrikstjenestens samlede behov og samtidig setter interne og eksterne brukere i sentrum.
- Bidra til et forvaltningsfaglig kompetanseløft i hele utenrikstjenesten ved å utvikle tidsmessig og skreddersydd opplæring innen hele det forvaltningsfaglige feltet.
- Utforske og utnytte potensialt som ligger i digitalisering av støttesystemer og opplæring.
- Være kontaktpunkt til Utenriksdepartementet og Klima- og miljødepartementet innen det forvaltningsfaglige feltet.
- Koordinere arbeidet med å videreutvikle og gjennomføre forvaltningsgjennomganger ved utenriksstasjoner på oppdrag fra Utenriksdepartementet.
- Ha personalansvar for medarbeiderne og være en god rollemodell i tråd med Norads personalpolitikk og gjeldende lov- og regelverk.
- Delta i avdelingens ledergruppe.
- Andre ansvarsområder kan bli lagt til seksjonen
Erfaring og kvalifikasjoner:
- Relevant høyere utdanning.
- Relevant ledererfaring fra linje- og/eller prosjektledelse.
- Erfaring med offentlig tilskuddsforvaltning er en forutsetning.
- Erfaring med å bruke regelverk, veiledere og støttesystemer for å omsette politiske og faglige ambisjoner til resultater er en fordel.
- Erfaring fra offentlig virksomhet, interdepartementalt samarbeid og forvaltning av bistand er en fordel.
- Du må ha evne til strategisk tenkning, være analytisk og ha meget godt skjønn.
- Du må ha svært gode samarbeidsevner og dokumentert erfaring med tverrfaglig samarbeid.
- Du må ha meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk.
Vi tror du vil passe godt i rollen dersom du:
- Er endringsorientert og villig til å utfordre deg selv og dine medarbeidere.
- Har gode leder- og samarbeidsevner.
- Evner å balansere godt mellom daglig drift og langsiktig utvikling.
- Motiverer dine medarbeidere og bidrar til deres faglige og personlige utvikling.
- Har gjennomføringsevne og er en pådriver for å skape gode prosesser og gode resultater.
- Er samfunnsengasjert med interesse for utviklingsfaglige problemstillinger.
Vi tilbyr:
- En spennende stilling med bred kontaktflate internt og eksternt, nasjonalt og internasjonalt.
- En utviklingsorientert og fremoverlent virksomhet.
- Et sentralt arbeidsfelt innenfor et viktig samfunnsoppdrag.
- Et godt kollegialt miljø med andre ledere i Norad som både vil utfordre, støtte og utvikle deg.
- Et attraktivt arbeidsmiljø med kompetente og engasjerte medarbeidere.
- Moderne lokaler sentralt i Oslo, med meget gode treningsmuligheter og subsidiert kantine av høy kvalitet.
Stillingen lønnes i stillingskode 1059 underdirektør, lønnstrinn 75–86 (kr 708 000–967 400). Fastsettingen av lønnsnivå skjer på bakgrunn av kompetanse og erfaring.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Elektronisk kopi av vitnemål og attester legges ved søknaden. Søkere som innkalles til intervju må ta med originaldokumentene
Norad, Direktoratet for utviklingssamarbeid
Norad, Direktoratet for utviklingssamarbeid, setter penger i arbeid for å bidra til at verden når bærekraftsmålene om å utrydde fattigdom, redusere ulikhet og bremse klimaendringene innen 2030. Norad vil i 2021 forvalte og omskape nær halvparten av det norske bistandsbudsjettet til resultater. I tillegg gir Norad bistands- og forvaltningsfaglige råd til Utenriksdepartementet, utenriksstasjonene og Klima- og miljødepartementet. Norad får årlig tildeling fra Utenriksdepartementet og fra Klima- og miljødepartementet.
Søknadsfrist | 15.08.2021 | |
Stillingsnavn | Seksjonsleder | |
Oppdragsgiver | Norad, Direktoratet for utviklingssamarbeid | |
Arbeidssted | Bygdøy allé 2, 0257 Oslo, Norge | |
Fylke | Oslo | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning | |
Sist endret | 22.09.2021 21:12 |